Audyt płac w przedsiębiorstwie – kiedy ma miejsce?

Audyt to rodzaj kontroli, weryfikacji tego, co dzieje się w danym miejscu. Może mieć formę audytu wewnętrznego, przeprowadzanego przez przedsiębiorcę lub pracowników, lub formę audytu zewnętrznego, który wykonuje zatrudniona do tego firma. Kiedy wykonywany jest w przedsiębiorstwie audyt płac? Jakie wnioski można z niego wyciągnąć?

Na czym polega audyt płac?

Audyt płac, nazywany również audytem wynagrodzeń, to obiektywna ocena regulaminu lub zasad wynagradzania pracowników danej firmy. Analizie i ocenie podlegają składniki i formy wypłacanej płacy. Badanie przeprowadzane jest po to, aby sprawdzić, czy system wynagradzania funkcjonuje poprawnie, jest sprawiedliwy, czy też pojawiają się pewne problemy, które należy jak najszybciej rozwiązać.

Dzięki audytowi płac można wskazać mocne i słabe strony systemu wynagradzania i wyciągnąć wnioski z takiej analizy. Audyt powinien przynieść odpowiedzi na pytania:

  • czy system wynagradzania działa poprawnie, jest skuteczny i sprawiedliwy?

  • czy zasady wynagradzania pracowników przyczyniają się do ich motywowania?

  • czy system sprzyja podnoszeniu efektywności funkcjonowania całej organizacji.

Zwykle audytorzy przeprowadzający audyt płac, we wnioskach z wykonanych prac umieszczają rekomendację działań naprawczych, jeśli ich podjęcie jest niezbędne z punktu widzenia celów firmy.

Kiedy konieczny jest audyt płac?

Czynnikiem uzasadniającym zlecenie lub przeprowadzenie audytu płac jest pojawienie się problemów w zakresie wynagradzania pracowników. Powodem podjęcia audytu może być chęć usprawnienia działania systemu wynagradzania, albo chęć wprowadzenia w nim zmian, choć przedsiębiorca nie wie jeszcze, w jakim kierunku takie zmiany miałyby być podjęte.

Diagnoza w postaci audytu płac będzie potrzebna, jeśli w przedsiębiorstwie występuje wysoki poziom niezadowolenia pracowników z uzyskiwanych wynagrodzeń albo wystąpił spadek poziomu efektywności pracy organizacji. Dla pracodawcy bez wątpienia powodem zlecenia audytu płac będzie ponoszenie wysokich kosztów funkcjonowania systemu, niewspółmiernych do uzyskiwanych z tego tytułu korzyści.