Dwie umowy o pracę z tym samym pracownikiem – czy to możliwe?

Pracownik może zawrzeć z pracodawcą umowę o pracę. Wystarczy, że obie strony podpiszą stosowne dokumenty. Czy jednak ten sam pracownik może z tym samym pracodawcą podpisać drugą, odrębną umowę o pracę?

Dopuszczalność dwóch umów o pracę

Na próżno można szukać w Kodeksie pracy odpowiedniego przepisu, który regulowałby kwestię zawierania dwóch umów o pracę z tym samym pracownikiem. Nie oznacza to, że nie można tego zrobić. Jest to prawnie dopuszczalne, ale jedynie po spełnieniu odpowiednich warunków. Należy uznać za wyjątek sytuację, w której pracodawca pozostaje z danym pracownikiem w kilku stosunkach pracy.

Sąd Najwyższy uznał w orzecznictwie, że w razie wykonywania na rzecz pracodawcy kilku rodzajów pracy należy domniemywać, że strony łączy jeden stosunek pracy. Dlatego zawarcie przez pracownika drugiej umowy o pracę z pracodawcą macierzystym będzie wyjątkiem od wskazanej zasady.

Warunki zawarcia dwóch umów z pracownikiem

Nie można zawrzeć z pracownikiem dwóch lub więcej umów o pracę, jeśli określony będzie w nich ten sam rodzaj pracy. Praca wykonywana na podstawie kolejnej umowy musi różnić się rodzajowo od pracy wykonywanej na bazie podstawowej umowy o pracę.

Automatycznie pracodawca ma możliwość zawarcia z własnym pracownikiem dodatkowej umowy o pracę, jeśli będzie ona dotyczyć pracy innego rodzaju niż dotychczasowa. Poza tym wykonywanie nowych obowiązków zawodowych nie może kolidować z podstawowym zatrudnieniem pracownika. Nie można zawrzeć nowej umowy z pracownikiem na tym samym stanowisku pracy i przy wykonywaniu pracy tego samego rodzaju, ponieważ druga umowa byłaby potraktowana jako jedna i ta sama.

Nie dojdzie do naruszenia przepisów prawa pracy i przepisów dotyczących czasu pracy, w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia pracownika na podstawie dwóch umów o pracę i wykonuje on pracę tego samego rodzaju, ale łączny wymiar czasu pracy na podstawie obu umów nie przekracza jednego etatu.

Obowiązki pracodawcy przy drugim zatrudnieniu

Fakt, że w ramach pierwszej umowy o pracę, zanim pracownik został dopuszczony do obowiązków zawodowych, było przeprowadzone szkolenie wstępne i badania lekarskie, nie oznacza, że przy nowej umowie z takich obowiązków pracodawca zostanie zwolniony. Musi skierować pracownika dwa razy na badania lekarskie oraz na szkolenia BHP w ramach każdej z podpisywanych umów.

Pracodawca ponadto musi przekazać pracownikowi na piśmie informację o obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, prawie do urlopu wypoczynkowego i jego wymiarze, czy długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.