Kiedy pracodawca zobowiązany jest do utworzenia regulaminu pracy?

Do końca 2016 roku pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty byli zobowiązani do utworzenia w swojej firmie, na mocy przepisów Kodeksu pracy, regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania. Od nowego, 2017 roku zasady te uległy jednak zmianom.

Nowe przepisy

Z dniem 1 stycznia 2017 roku weszły w życie w Polsce przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2016 roku o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Wprowadziła ona istotne zmiany w zbiorowym prawie pracy, w tym w obowiązkowym tworzeniu regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania pracowników oraz tworzeniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zmiany dotyczą zbiorowego i indywidualnego prawa pracy.

Co określa regulamin pracy?

W regulaminie pracy unormowaniu podlegają takie kwestie związane ze stosunkiem pracy jak:

  • organizacja pracy,

  • warunki przebywania na terenie zakładu pracy,

  • wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,

  • system i rozkład czasu pracy,

  • pora nocna,

  • termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,

  • wykaz prac zabronionych dla pracowników młodocianych i kobiet,

  • rodzaje prac i wykaz stanowisk dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,

  • obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,

  • przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Kiedy musi być tworzony regulamin pracy?

Zgodnie z art. 104 Kodeksu pracy, regulamin pracy, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz reguluje wszelkie prawa i obowiązki zarówno pracodawców, jak i pracowników, musi być utworzony, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 50 pracowników, chyba że obowiązują w zakładzie postanowienia układu zbiorowego pracy.

Przy mniejszym stanie zatrudnienia, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 20, a mniej niż 50 pracowników, wprowadza on regulamin pracy, jeśli zakładowa organizacja związkowa złoży wniosek o jego wprowadzenie.

Pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników może, ale nie musi wprowadzać regulaminu pracy. Każdorazowo regulamin powinien być uzgodniony z zakładową organizacją związkową, a jeśli nie funkcjonuje ona w zakładzie, to regulamin ustala indywidualnie pracodawca. Wchodzi on w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.