Split payment – księgowanie wpłat za faktury na nowym rachunku VAT

Dnia 10 stycznia 2018 roku uchwalono zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Jej przepisy ostatecznie zaczęły obowiązywać 1 lipca 2018 roku. Wówczas przedsiębiorcy zyskali możliwość korzystania w rozliczeniach z mechanizmu podzielonych płatności, czyli tzw. split payment. Sprawdźmy, na czym on polega i jak w jego przypadku wygląda księgowanie zapłat za faktury?

Dwa rachunki dla sprzedającego

Tylko nabywca dóbr lub korzystający z usług ma możliwość zdecydowania, czy przy danej transakcji zechce skorzystać ze split payment, czy też nie. Mechanizm ten polega na podzieleniu płatności dokonywanej przez nabywcę w ten sposób, że kwota netto trafia na konto sprzedającego, a kwota odpowiadająca podatkowi VAT na wyodrębniony w banku rachunek VAT. Warunkiem zastosowania split payment przy danej transakcji jest otrzymanie faktury jeszcze przed dokonaniem zapłaty z wykazaną na niej, dokładnie oznaczoną kwotą podatku VAT.

Środki gromadzone na rachunku VAT należą do podatnika, ale nie może on nimi w dowolny sposób dysponować. Mogą one zostać przesłane na rachunek organu podatkowego, w związku z uiszczeniem należnego podatku VAT, choć trzeba o to wnioskować. Bank nie wysyła automatycznie, a fiskus nie pobiera takich środków na poczet wymaganych płatności podatkowych.

Kwestie księgowe dotyczące split payment

Dla księgowych zajmujących się księgą rachunkową czy podatkową księgą przychodów i rozchodów przedsiębiorstwa objętego split payment, pojawia się nowy problem. Jak zaksięgować zapłaty za faktury na nowym rachunku?

Sposób księgowania musi uwzględniać obciążenie i uznanie rachunku VAT. Dla celów księgowych trzeba ewidencjonować stan wyodrębnionego rachunku VAT. Księgowa powinna stworzyć dodatkowe analityczne konto zespołu 1 (rachunek VAT). Każdy przelew w ramach split payment należy księgować dwa razy – jeden raz na bieżący rachunek bankowy, a drugi na rachunku VAT.