Jakie są obowiązki informacyjne w zakresie wdrażania PPK w przedsiębiorstwie

Z dniem 1 lipca 2019 roku weszły w życie w praktyce przepisy dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych, w skrócie PPK. Pierwsze, największe przedsiębiorstwa mają obowiązek utworzenia PPK i dopełnienia innych formalności z tym związanych. Sprawdźmy, jakie mają obowiązki informacyjne w zakresie wdrażania PPK w swoim przedsiębiorstwie?

Warunki uczestnictwa

Najważniejszym obowiązkiem informacyjny, którym objęci są pracodawcy wdrażający u siebie PPK jest to, aby poinformować pracowników o warunkach uczestnictwa w takich planach. Ustawa o PPK wskazuje jasno, że na podmiocie zatrudniającym pracowników spoczywają wszelkie obowiązki informacyjne. Ustawodawca przewiduje, że zatrudniający musi w związku z tym poinformować osoby zatrudnione o zasadach i warunkach uczestnictwa w PPK oraz o uprawnieniach podmiotu zatrudniającego i uczestników PPK.

Nie powinien jednocześnie ani nakłaniać do uczestnictwa w planach, ani zniechęcać do nich pracowników. Takie praktyki powodują, że pracodawca naraża się na nałożenie na niego kary grzywny w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń.

Pracodawcy objęci są też obowiązkiem przekazania informacji o możliwości złożenia przez pracowników w wieku 55-70 lat wniosku o zawarcie umowy o prowadzenie PPK.

Warunki oszczędzania

W ramach PPK pracownicy mają gromadzić pieniądze na przyszłą emeryturę. O warunkach oszczędzania, podobnie jak i o możliwościach skorzystania ze środków zgromadzonych w PPK, poinformować mają uczestników instytucje finansowe, które zarządzają planami.

Obowiązek informacyjny pracownika

Nie tylko pracodawca i instytucje finansowe zarządzające PPK, mają nałożone ustawowo pewne obowiązki informacyjne. Jest nimi objęty także uczestnik PPK. Ustawa nakłada na niego obowiązek, aby w terminie 7 dni po upływie 10 dni miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia, przedłożył podmiotowi zatrudniającemu oświadczenie o wszystkich dotychczas podpisanych umowach o prowadzenie PPK.

Po dokonaniu tego pracodawca nowego pracownika musi mu przekazać informacje o zamiarze dokonania wypłaty transferowej środków w ramach PPK od dotychczasowego do nowego pracodawcy.

Ponadto uczestnik PPK musi na piśmie poinformować podmiot zatrudniający, że nie chce np. dokonywać wypłaty transferowej środków. Wówczas pracodawca nie ma obowiązku podjęcia innych działań. Środki dotychczas przez pracownika zgromadzone na PPK pozostaną na jego rachunkach do czasu ich wypłaty.

Zmiana instytucji finansowej przez pracodawcę

Jeśli podmiot zatrudniający zdecyduje się na zmianę instytucji finansowej prowadzącej w jego przedsiębiorstwie PPK, jego obowiązkiem będzie poinformowanie o tym uczestników. Będzie musiał też złożyć wniosek o wypłatę transferową do nowej instytucji finansowej.