Blog Biura Rachunkowego Rachexpert

Kto ma prawo do statusu małego podatnika w 2024 roku?

Posiadanie statusu małego podatnika VAT przynosi wiele uprawnień przedsiębiorcy. Ma on prawo do kwartalnego rozliczania podatku i stosowania kasowej metody rozliczenia. W przypadku statusu małego podatnika na gruncie podatku dochodowego uprawnia on do wpłaty zaliczek podatkowych co kwartał i do stosowania jednorazowej amortyzacji środków trwałych w ramach pomocy de minimis. Może korzystać z obniżonej do 9 proc. stawki podatku dochodowego od osób prawnych CIT. Kto ma prawo korzystać z tego statusu?

Status małego podatnika w podatku CIT i PIT i VAT w 2024 roku

Przedsiębiorcy w przypadku których wartość sprzedaży, liczona łącznie z kwotą należnego podatku VAT w 2023 roku nie przekroczyła kwoty 9 218 000 zł skorzystać mogą w 2024 roku z przywilejów przewidzianych dla małego podatnika CIT, PIT oraz VAT.

Niezależnie od tego, czy mówimy o podatku VAT czy podatku dochodowym, obowiązuje przy tym limit, który odpowiada równowartości w złotych kwocie 2 mln euro. W przypadku podatku od towarów i usług konsumpcyjnych oznacza to podwyższenie limitu, ponieważ jeszcze przed 1 lipca 2023 roku obowiązywał on w wysokości odpowiadającej równowartości 1,2 mln euro.

Kwotę limitu wyrażoną w euro przelicza się na złote w zaokrągleniu do 1000 zł, przy zastosowaniu średniego kursu tej waluty ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Limity dla małego podatnika w 2023 roku

Jak zmieniły się limity przychodów ze sprzedaży uprawniające do korzystania ze statusu małego podatnika w ostatnim roku? Jeszcze w 2023 roku limit ten wynosił 9 654 000 zł, a w przypadku podatku VAT do końca czerwca 2023 roku – 5 793 000 zł.

Odrębny limit dla małych pośredników

W ustawie o VAT ustalono, że odrębny limit przychodów ze sprzedaży obowiązuje dla tzw. małych pośredników, czyli maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców i innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze. W ich przypadku wartość otrzymanych prowizji z kwotą podatku VAT łącznie za poprzedni rok podatkowy nie powinna przekroczyć równowartości 45 tys. euro. W 2024 roku będzie to limit sprzedaży za 2023 rok w kwocie 207 tys. zł.

Jak zaksięgować wyciąg bankowy?

Jednym z podstawowych dokumentów, o jaki poprosić możemy w banku, w którym mamy konto osobiste lub konto firmowe, jest wyciąg z rachunku. Może on być stosowany jako potwierdzenie zdolności kredytowej ubiegającego się o zobowiązanie, ale też ma zastosowanie w wielu innych sytuacjach. W jaki sposób można zaksięgować wyciąg bankowy? Więcej

Jakie są zasady przyznawania odpraw pracowniczych?

W przepisach Kodeksu pracy przewidziane są dwa rodzaje odpraw pracowniczych: odprawa rentowo-emerytalna i pośmiertna. W wielu zakładach pracy prócz tego przyznawane mogą być odprawy dla pracowników zwalnianych, które regulowane są przepisami ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników z marca 2003 roku. Na jakich zasadach funkcjonują poszczególne odprawy? Więcej

Jak księgować fakt utylizacji przeterminowanych towarów?

Przy prowadzeniu różnego rodzaju działalności gospodarczych, zwłaszcza o charakterze handlowym, może pojawić się problem, jak zaksięgować fakt utylizowania przeterminowanych czy nienadających się z różnych powodów towarów? Jakie obowiązują zasady?

Obowiązek przygotowania protokołu szkody

Na gruncie działalności gospodarczej można spotkać się z towarami, które nadają się do utylizacji – są zniszczone lub przeterminowane. Każde zdarzenie, które polega na zniszczeniu czy przekroczeniu terminu przydatności towarów handlowych, należy w prawidłowy sposób udokumentować. Wystarczy przygotować protokół szkody. Powinien on uwzględniać szczegółowy opis zdarzenia oraz wykaz zniszczonych i przeterminowanych towarów, wraz z oznaczeniem ich wartości.

Wyjątkiem od reguły są towary handlowe, które uległy zniszczeniu w wyniku zaniedbania podatnika. Ich nie ujmuje się w protokole szkody.

Opodatkowanie VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT oraz opiniami, jakie przygotowały w poprzednich latach organy podatkowe, przekazanie towarów do utylizacji nie podlega opodatkowaniu VAT. Przedsiębiorca, przekazując odpady do utylizacji, nie będzie podlegał opodatkowaniu, przez co wnioskodawca nie będzie miał obowiązku uwzględnienia w prowadzonej dla celów VAT ewidencji podatku należnego. Jednocześnie przekazanie towarów do utylizacji nie należy dokumentować, wystawiając fakturę VAT.

Analogicznie jak w przypadku protokołu szkody, wyjątkiem są towary handlowe zniszczone z winy podatnika. W ich przypadku przedsiębiorca musi dokonać korekty kosztów uzyskania przychodu oraz odliczonego przy zakupie takich produktów podatku VAT.

Księgowanie utylizowanych towarów

Zniszczone i przeterminowane towary ujęte w protokole strat muszą być wyksięgowane z podatkowej księgi przychodów i rozchodów z kolumny 10 – Zakup towarów handlowych i materiałów. Wartość strat księguje się „na minus”, a później taką samą kwotę należy zaksięgować na plus do podatkowej KPiR w kolumnie 13 – pozostałe wydatki. Księgowania dokonuje się w dacie, kiedy sporządzany był protokół strat. Numer dokumentu księgowego w księdze to numer protokołu strat.

Jak korygować plik JPK_V7

Obowiązkiem wynikającym z aktualnych przepisów fiskalnych w Polsce, nakładanym na wszystkich czynnych podatników VAT, jest sporządzanie i wysyłanie w odpowiednim terminie Jednolitych Plików Kontrolnych – JPK_V7. Powinny one trafić do Ministerstwa Finansów. Co prawda pliki te generowane są na podstawie rejestrów sprzedaży i zakupów do określonego urzędowo formatu elektronicznego, a więc wszystko dzieje się automatycznie, ale i tak może pojawić się w nich błąd. Jak wówczas skorygować plik JPK_V7? Więcej

Jak zmienić formę opodatkowania z ryczałtu na skalę podatkową?

Wprowadzenie ustawy Polskiego Ładu oraz późniejszych jej modyfikacji w dużej mierze doprowadziło do chaosu podatkowego. Wielu przedsiębiorców w 2022 roku zmieniło formę opodatkowania, ale w 2023 roku ma wątpliwości co do tego, czy była to trafna decyzja. Warto wiedzieć, czy i jak można zmienić formę opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na skalę podatkową.

Ogólna zasada zmiany formy opodatkowania

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych uwzględnia możliwość dokonania zmiany formy opodatkowania działalności gospodarczej. Art. 9a ust. 2 ustawy stanowi, że takiej zmiany można dokonać do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca uzyska pierwszy przychód w danym roku podatkowym. Ustawodawca dodaje, że w przypadku, gdy pierwszy przychód zostanie uzyskany w grudniu, to termin na zmianę formy opodatkowania skraca się do końca tego samego miesiąca.

Jak dokonać zmiany formy opodatkowania?

Będąc zdecydowanym na zmianę formy opodatkowania, np. z ryczałtu na skalę podatkową, podatnik powinien wypełnić formularz CEIDG-1, czyli właściwie dokonać jego aktualizacji w części „Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego”. Można złożyć CEIDG-1 w formie papierowej w urzędzie miasta lub urzędzie gminy, albo elektronicznie, za pośrednictwem strony internetowej biznes.gov.pl.

Zmiana formy opodatkowania w ciągu roku

Jeszcze w 2022 roku znowelizowany Polski Ład umożliwiał przedsiębiorcy zmianę formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na skalę podatkową w trakcie trwania roku podatkowego. W takim wypadku kalkulacja dochodu podatnika musi uwzględniać przychody i koszty ich uzyskania, które zostały poniesione od 1 lipca 2022 roku.